Zadania w programie

Zadanie 1

,,Zimowa czapka”

Zimową czapkę zakodowaliśmy na 2 różne sposoby.

1. Kod w instrukcji słownej ukryty- przyklejanie kolorowych kwadratów zgodnie z instrukcją słowną

„Zimowa czapka”
Gdy na dworze zimno
Gdy mróz szczypie nosy
We właściwym ubiorze szukamy pomocy.
Rękawiczki, szalik i czapka wełniana
To jeden ze sposobów na unikanie chorowania.









2. Obrazek we współrzędnych ukryty- kolorowanie zakodowanych pisemnie pól kredkami











Zadanie 2

"Utrwalamy kierunki- ręka lewa, ręka prawa"

Rozróżnianie strony lewej i prawej, orientacji w schemacie własnego ciała to bardzo ważne umiejętności w procesie nauki programowania.
Na zajęciach programowaliśmy robota przy pomocy sekwencji kolorów, wcześniej planując
użycie właściwych kodów, w taki sposób, żeby osiągnąć zamierzony cel.
Najpierw jedna grupa dzieci odrysowała swoje prawe dłonie, a druga lewe.
Następnie poprowadziliśmy dwie trasy dla robotów, jedną łącząca wszystkie dłonie prawe i drugą
łączącą wszystkie dłonie lewe.





                                      

                                      

                                      

                                      



Następnie musieliśmy wykonać następujące zadanie: robot musi przejechać od startu do serduszka znajdującego się na rękawiczce pasującej na lewą dłoń. Zwróćcie szczególną uwagę na to, że sznurki w rękawiczkach się krzyżują i należy dokładnie sprawdzić, która z rękawiczek będzie tą właściwą. 








Zadanie 3

"Olimpijska flaga"

Najpierw należało połączyć dwie kartki w jedną, tak aby powstała olimpijska pochodnia, następnie trzeba było pokolorować obrazek i wypełnić kody. Kody należało wypełnić w taki sposób, żeby robot postawiony na trasie, na odcinku pionowym, kierunek poruszania się robota to w dół, dojechał
na olimpijski płomień. 








Zadanie 4

"Kolorowe tulipany"

,,Kodowanie kolor - kształt”
Na osi poziomej układaliśmy koła przedstawiające kształt obrazków: tulipan zwrócony w lewą stronę, prosty tulipan i tulipan zwrócony w prawą stronę. Na osi pionowej układaliśmy koła przedstawiające kolor obrazka. Naszym zadaniem było uzupełnienie pustych pól, w taki sposób, żeby położone koła przedstawiały kwiat zwrócony we właściwym kierunku i o właściwym kolorze.




Zadanie 5

"Zakodowane tulipany"

Robot musi przejechać od startu do mety (górna część słupka, tu należy wstawić kod: ,,wygrana wyjście z gry).
Musieliśmy zaprogramować sposób poruszania się robota. Pierwszy i drugi kod to ,,jedź prosto”,
dzięki temu robot nie zjedzie na liście, tylko przejedzie prosto po łodydze. Teraz przed nami skrzyżowanie dróg, które umożliwia wjechanie na jeden z trzech płatków: prosto, po lewej lub po prawej stronie. Mamy dotrzeć do końca słupka, więc najlepiej byłoby pojechać prosto. Zwróćmy jednak uwagę na to, że przed skrzyżowaniem brakuje miejsca na wstawienie kodu, więc robot pojedzie losowo. Żeby zadanie zostało poprawnie wykonane, musieliśmy uwzględnić wszystkie trzy możliwości: jeśli robot pojedzie prosto, to dojedzie od razu do mety, jeśli pojedzie w prawo, to należy na końcu płatka wprowadzić kod ,,zawróć na końcu linii”, a następnie w drodze powrotnej kod ,,skręć w prawo”. Analogicznie należy postąpić na lewym płatku, tylko tu właściwym kierunkiem
skrętu będzie skręt w lewo.



   
·                     
                                       

Zadanie 6

"Dbamy o środowisko"

Musieliśmy wybrać obrazki przedstawiające odpady pasujące do kontenera przypisanego każdemu z nas. Następnie narysowaliśmy duży okrąg - trasę dla robota w kolorze naszego kontenera.
 Na trasie mogliśmy dodać kody według własnych pomysłów, pamiętając, że przed kodem i po kodzie musi być fragment trasy w kolorze czarnym.





Oprócz tego musieliśmy różne śmieci umieścić w odpowiednim kontenerze.





Zadanie 7

" Wesołego Alleluja"

Ty razem musieliśmy przygotować wielkanocną trasę dla ozobota. W kilku miejscach (przy krótszych odcinkach biegnących prostopadle do głównej drogi), ułożyliśmy koła z obrazkami. Następnie musieliśmy uzupełnić trasę kodami w taki sposób, żeby robot przejechał od startu do mety - Wielkanocnego koszyka, po drodze zajeżdżając do wszystkich obrazków, przedstawiających przedmioty, które powinny się w tym koszyku znaleźć. Dojeżdżając do mety należy
wstawić kod ,,wygrana, wyjście z gry”. Inne kody, które będą potrzebne do zakodowania trasy robota, to głównie kody z grupy ,,kierunek”: ,,jedź prosto”, ,,skręć w lewo”, ,,skręć w prawo” oraz kod ,,zawróć na końcu linii”.






Wykonaliśmy także swoje wielkanocne koszyki.


Zadanie 8

" Droga do wiosny"

Zadaniem dzieci było wyznaczenie drogi od startu do mety (kwiatów). Droga musiała przechodzić przez słonko i chmurkę.



Następne zadanie polegało na przejechaniu od startu do mety (linia biegnąca pod kwiatami, zakończona miejscem na kod ,,wygrana wyjście z gry”. Zaplanowana trasa musiała dodatkowo uwzględniać następujący warunek: ogrodnik (robot) zabiera potrzebne narzędzia (przejeżdża pod grafikami je przedstawiającymi), następnie zawozi je do grządki, na której posiał marchewki, jadąc do mety mija kwiaty.



                                       

                                       

W poprzednim zadaniu uczniowie przygotowali ,,trasę do Wiosny”, którą miał pokonać robot. Sposób wykonania makiety - trasy zależał wyłącznie od pomysłowości uczniów, od ich ustaleń
wewnątrz zespołowych. Robot jadąc miał płynnie przemieścić się od jednej pory roku do drugiej.



Zadanie 9

 "Dzień Ziemi"

Zadanie polegało na wycięciu wszystkich elementów- kontynentów, a następnie naklejeniu wybranych na karcie, w taki sposób, żeby w żadnej z linii pionowej ani poziomej nie powtórzył się ten sam obrazek.










 Uczniowie zaczęli od narysowania w środku każdego z symboli pozytywnych zachowań z nim się kojarzących (to będą komendy przypisane kategoriom), wypełnili trasy dowolnymi kolorami i uzupełnili ją o właściwie użyte kody.
Oprócz tego uczniowie złożyli dwie części napisu "Dzień Ziemi" w całość, ozdobili go dowolnie, następnie wprowadzili kody na trasie robota, w taki sposób, żeby poruszał się po napisie ciągle - wprowadzony został w pętlę zawsze.




Zadanie 10

"Polska nie tylko na ludowo"

Zadaniem dzieci było zakodowanie trasy w taki sposób, żeby robot dojechał do odpowiedniego regionu lub zakodowanie trasy w taki sposób, żeby robot dojechał do Krakowa lub Warszawy. Można było dorysować rzekę Wisłę, zaznaczyć większe miasta i dorysować dowolne elementy na mapie.






Z ogromną przyjemnością dzieci ułożyły na macie do kodowania kształt flagi Polski, następnie określiły położenie każdego z użytych kubeczków.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz